Wanneer leren niet vanzelf gaat


Dyslexie is geen aandoening, maar een evolutionaire kracht, zegt deze wetenschapper



Dyslexie

Dyslexie is een cognitieve kracht, zegt sociaal wetenschapper Helen Taylor. Volgens haar heeft het de succesvolle evolutie van de mens mogelijk gemaakt.


Wie het heeft over dyslexie, heeft het meestal over een aandoening of op zijn minst een probleem. Maar dat is het helemaal niet. Het is geen aandoening of stoornis, maar een andere vorm van cognitie.”

Dyslexie mag zich dan uiten in leesproblemen, maar het was er lang voordat lezen en schrijven een algemeen gebruik werden. Dyslexie komt ook vrij veel voor: 5 tot 20 procent van een populatie is dyslectisch. En dat is over de hele wereld zo, in alle culturen zie je dat. Bovendien is dyslexie voor een groot deel genetisch en dus erfelijk bepaald.


Dat dyslectici bijzondere talenten kunnen hebben is duidelijk. Je vindt dyslectici onder beroemde wetenschappers, kunstenaars, architecten, ingenieurs. Er is een bekend verhaal van een man, Marc Rowe, die nauwelijks door zijn examens kwam, maar toch een beurs kreeg, en die nu een briljant chirurg is. En waarom is hij briljant? Omdat hij voor een operatie alle mogelijke manieren om die uit te voeren visualiseert. Dyslectici zijn goed in dat globale denken, het grote geheel zien.

Dat is een cognitieve kracht. En daar staat een cognitieve zwakte tegenover: oog voor detail, het hier en nu, de kleine lettertjes. Dyslectici zijn goed in exploratie, het verkennen van nieuwe mogelijkheden. Ze hebben ruimtelijk inzicht, kunnen abstract denken en zijn inventief.


Dyslexie is niet ontstaan omdat er iets misging, maar omdat er iets nodig was. De periode waarin de moderne mens zijn evolutie begon, zo’n 300.000 jaar geleden, was erg veranderlijk. Zo veranderlijk dat mensen die alleen maar goed waren in het exploiteren van bekend terrein moeilijk zouden overleven. In veranderlijke omstandigheden heb je exploratieve talenten nodig. En de individuele mens kan niet beide tegelijk zijn.


Taylor: “De vermogens van je brein zijn beperkt, en het kost energie als je als individu steeds moet wisselen van de ene strategie naar de andere. Het wordt op een gegeven moment voordeliger om te kiezen voor een bepaalde specialisatie, en te gaan samenwerken met specialisten in het andere domein. Specialisatie en samenwerken vergroten de capaciteiten van het brein door een collectief brein te scheppen.”


Dat klinkt logisch, maar wordt in de huidige samenleving niet erkent Het onderwijssysteem is vooral gericht op het opnemen van bestaande kennis volgens vastgestelde regels, en niet op het creatief verkennen van nieuwe mogelijkheden. Het onderwijssysteem is zo geworden, het is doorgeslagen naar de kant van kennisexploitatie. Dat maakt het voor dyslectici moeilijk hun talenten volledig te benutten. Je blijf je altijd de mindere voelen, dat is het nare.



Bij vermoedens van Dyslexie, taal- of rekenachterstanden hebben kinderen andere manieren nodig om de leerstof aangereikt te krijgen. En dat is wat ik doe!


Door het inzetten van hun eigen breinkracht met mijn hulp, ervaren de kinderen meteen succes en worden ze zelfverzekerder. Daarnaast ervaren de kinderen al snel een verbeterde concentratie in de klas.

Hoe gaan jullie het schooljaar starten? Met tegenzin of vol vertrouwen?


Bron: Dyslexie is geen aandoening, maar een evolutionaire kracht, zegt deze wetenschapper (demorgen.be)


door Nemo Kennislink 30 mei 2024
Gaan we slechter zien van veel naar een scherm kijken?
door Ciska 28 november 2023
Tranen Tranen van geluk, verdriet, boosheid, frustratie of van het lachen. We kennen het allemaal, de ene persoon wat meer dan de ander. Ik ben “emotioneel incontinent” zoals ik mijzelf wel gekscherend noem en er is eigenlijk niks aan gelogen. Niet alleen het bovengenoemde of bij een film als Bambi en Dumbo maar bij een intense omhelzing of de tranen van een ander, worden mijn ogen ook nat. Vandaag is weer zo een dag. Onze oppermoeder zoals we onze oma liefkozend noemde, zou vandaag jarig zijn. Oppermoeder als eretitel na het overlijden van onze moeders, de beide dochters van oma. Net als dat ik elkaar mijn moeders verjaardag, vier ik oma’s verjaardag ook. Met taart, een lach, een herinnering en met ook de nodige tranen. Omdat de liefde groot was, is het verdriet ook groot. Hoe groot haar eigen verdriet ook was door het verlies van twee echtgenoten en haar beide kinderen, voor kinderen was oma er altijd en maakte ze tijd. Niet alleen de kleinkinderen of de achterkleinkinderen en zelf achterachterkleinkinderen maar de buurtkinderen of de kinderen van zwemles, oma was een oma voor iedereen. Tegenwoordig voel ik haar fysieke afwezigheid sterk maar tegelijk ook haar goedkeuring. Twee jaar geleden durfde ik de stap te zetten naar zelfstandigheid en doe ik wat oma ook graag deed: Ik ben met kinderen bezig. Ik luister naar ze, help ze en wordt heel blij van ze. Dankzij haar manier van naar kinderen kijken, ben ik gaan zien wat zij zag. En weet je wat ik steeds vaker zie? Kinderen zoals ik ook was als klein kind of misschien nog steeds wel ben. Ik zie kinderen die -net als ik- niet gewoon blij zijn maar super blij. Niet gewoon verdrietig maar intens verdrietig. Kinderen met grote emoties die niet altijd begrepen worden. “Stop maar met huilen, zo erg was het niet” hoorde ik vaak of zei ik zelf ook wel. Maar huilen heeft een functie, het lucht op, het ontlaad en het verlicht. Het is het ongemak van een ander wat in de weg zit, niet het verdriet van het kind. Dus ik zou graag tegen de kinderen (en volwassenen) willen zeggen: huil zo vaak en zo lang als nodig is; het helpt je! Maar ook: lacht, sta jezelf toe om enorm blij te zijn en geniet van alles waar je vrolijk van wordt. Vandaag zijn het tranen van gemis en morgen? Ik hoop blijdschap. 😉
door Ciska Hagenaars 12 oktober 2023
Sommige bergen zijn het waard om te beklimmen.
door Mathilde Jansen 4 juli 2023
Bestaat er zo iets als een dyslectisch brein?
door Ciska Hagenaars 4 oktober 2022
40 Procent van de selfmade miljonairs is dyslectisch
door Ciska Hagenaars 20 september 2022
Komt je kind goed mee op school of zijn er toch wat zorgen?
Share by: