De ontwikkeling van een persoon gaat voor het grootste gedeelte voor iedereen op de dezelfde manier en op hetzelfde tempo, daar is school op ingericht. Als de ontwikkeling van een kind op een ander tempo loopt of een ander onderdeel ontwikkelt sneller, dan kan het kind niet meer zo goed meekomen op school
Als een kind nog niet toe is aan lezen of rekenen, wordt het niet op een ander moment alsnog aangeboden. Dan wordt het erg lastig voor het kind. Ik test of het kind al toe is aan rekenen of lezen. Is het kind qua ontwikkeling nog niet zover, zal het lezen of rekenen niet gaan zoals je zou willen. Ik ga dan kijken naar de onderliggende ontwikkelpunten en werk dan daaraan, om vervolgens het rekenen te kunnen oppakken.
Vaak wordt aangenomen, dat het kind zich wel bijstelt in de loop van de tijd. Maar iemand inhalen die voorloopt waarbij jij nog lerende bent, is bijna onbegonnen werk.
Ik help de kinderen op een andere manier, een andere weg als het ware, om zo te komen waar de rest ook op uitkomt.
Onder gedrag valt: alles wat je doet. We noemen gedrag vaak in het negatieve maar ook zingen is gedrag.
Het gedrag wat het kind laat zien is het is het antwoord en niet het probleem.
Het gedrag laat zien waar je moet zoeken om erachter te komen wat de oorzaak is van het probleem.
- Weinig zelfvertrouwen hebben.
- Last van faalangst hebben.
- Leerproblemen hebben: bijvoorbeeld dyslexie of dyscalculie.
- Gedragsproblemen hebben: bijvoorbeeld ADHD, ADD of Autisme.
- Veel moeite met concentreren hebben.
- Hoog sensitief zijn.
- Werkgeheugenproblemen hebben.
- Auditieve verwerkingsproblemen hebben.
- Gevoelig voor licht, geluid of aanraking zijn.
- Motorisch onhandig zijn.
Psychomotoriek gaat over het samenwerken van het lijf en het brein. Om tot leren en ontwikkelen te kunnen komen, ga ik het lijf en het brein met elkaar in verbinding brengen. Ik zet de natuurlijke ontwikkeling van lichaam en brein weer op het juiste spoor.
Het brein stuurt het lichaam aan en door de bewegingen van het lichaam te ervaren en te ontdekken leert het brein. Wat een mooi systeem!
Wanneer het lijf en het brein niet met elkaar samenwerken kunnen er veel problemen ontstaan op sociaal-emotioneel, motorisch en cognitief gebied. We hebben allemaal wel gehoord van ADHD, ADD, hoog-sensitiviteit, dyslexie, dyscalculie.
Een goede samenwerking tussen beide hersenhelften is van essentieel belang. Wanneer leren niet vanzelf gaat, zie je dat bijvoorbeeld terug bij de neurologische rijping (reflexen en ontwikkelingsfasen), de visuele- en auditieve informatieverwerking (zien en horen) en de ruimtelijke ontwikkeling.
Door middel van reflexintegratie en psychomotorische begeleiding stimuleer ik de motorische ontwikkeling. Door beweging en spel worden er verbindingen aangemaakt in het brein. Door deze nieuwe verbindingen zal het leren steeds gemakkelijker gaan.