Mede door mijn Master in onderwijsbehoeftes -Master EN- heb ik mij gespecialiseerd in het ondersteunen van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Een leerspecialist wordt ook wel Remedial Teacher (RT) genoemd. Daarnaast heb ik meerdere opleidingen gedaan op het gebied van leren waardoor ik vaardig ben in het signaleren, diagnosticeren en remediëren van problemen bij het lezen, spellen, schrijven en rekenen.
Hieronder een video met uitleg over mijn werkwijze en de methodes die ik hierbij inzet.
Een leerprobleem is eigenlijk meer een leeruitdaging, waarbij het kind simpelweg nog niet de juiste vaardigheden heeft ontwikkeld of nog niet genoeg vertrouwen heeft in zichzelf. Met hulp kunnen kinderen stap voor stap groeien en succes ervaren op school.
Leerprobleem is een verzamelwoord met een enorme hoeveelheid aan mogelijke verschillende oorzaken.
Ligt het aan: niet weten hoe leren het makkelijkst gaat?
Ligt het aan andere manier van leren hebben of ligt de oorzaak dieper?
Richten de ogen zich wel goed, stellen ze scherp op het juiste punt? Nee, dan is lezen echt heel lastig en rekenen (Wiskunde) bijna onmogelijk. Dit zijn meestal ook de kinderen die de stempel dyslexie krijgen of vermoedens van dyslexie. Ook wordt het werkgeheugen hier vaak bij genoemd, traag of klein. Maar als je veel tijd en energie kwijt bent aan überhaupt de woorden lezen, dan is er geen energie en ruimte over voor onthouden.
Maar ook: hoor jij wat ik hoor? Dat zijn dingen waar we altijd vanuit gaan: Je bent niet doof dus je hoort me toch? De hersenen verwerken de signalen van geluid en dat gaat bij iedereen op een ander tempo. Bij de meeste mensen gaat het in een vergelijkbare snelheid maar in sommige gevallen is het bv langzamer. Dan praat iemand op een "normaal" tempo maar verwerken de hersenen het langzamer waardoor er woorden gemist worden.
Kortom, met gewoon een lesje plannen en organiseren ben je er vaak nog niet.
Maar hoe kom je erachter wat de oorzaak is? Testen.
Aan de hand van de hulpvraag test ik wat de onderliggende oorzaak is en stel ik een behandelplan op, want het goede nieuws is: er is iets aan te doen!
Na de test krijg je oefeningen mee gericht op wat er nodig is. Meestal starten we met de reflexen inoefenen die nog niet voldoende geïntegreerd zijn maar wel voor een belemmering zorgen. Maar ook oefeningen voor het richten- of scherpstellen van de ogen of een trainingsprogramma voor geluid.
Elke keer kijk ik naar de vorderingen die het kind maakt door het thuis te oefenen, stel we bij en leer ik een nieuwe stap aan.
Als er vermoedens van dyslexie zijn, als je kind moe uit school komt, onder verwachting presteert of als je als ouder niet je vinger op de oorzaak kan leggen, dan ga je als ouder opzoek naar een oorzaak. De manier van leerstof aanbieden sluit mogelijk niet aan, het is teveel taal. De dromer en de creatieveling van deze wereld, leren beter als het beeldend kan.
Het is belangrijk om deze vermoedens van dyslexie, een
leesachterstand of andere leerproblemen serieus te nemen en te onderzoeken. Door te ontdekken wat de oorzaak is kan je de juiste ondersteuning en begeleiding bieden en kunnen leerlingen met leerproblemen beter leren omgaan en daarmee hun leerprestaties verbeteren.
Bij een dyslexie traject en de bijbehorende verklaring krijg je recht op aanpassingen in de lesmaterialen, zoals vergroot lettertype of audio-ondersteuning.
Dit geeft niet altijd de oplossing van het probleem. Wanneer ogen niet goed richten of scherpstellen, zal een vergroot lettertype niet helpen; de letters blijven dansen. Vaker herhalen van de stof? Lijdt tot grote frustratie en gedoe thuis. Onderzoeken wat de oorzaak is, dat is belangrijk voordat gestart kan worden. Samenwerking met ouders en eventueel externe specialisten ontdekken wat er wél helpt, dat is waar ik naar toe werk.
Misschien wil je kind zelfs al niet meer naar school. Ik help graag om deze situatie te verbeteren en om het leren weer leuk te maken voor jouw kind. Ik test waar de belemmeringen zitten en geef gerichte oefeningen mee, zodat we een aanpak op maat kunnen bieden. Voor kinderen met leerproblemen bied ik ondersteuning aan om hen te helpen bij het overwinnen van hun uitdagingen.
Op sociaal-emotioneel gebied zie ik vaak positieve veranderingen bij de kinderen die ik begeleid. Ze worden zelfverzekerder, presteren beter op school, krijgen meer zelfvertrouwen en worden gemotiveerder. Mijn aanpak is gericht op het ontwikkelen van specifieke vaardigheden die nodig zijn om de leeruitdagingen aan te gaan. Hierbij maak ik gebruik van diverse weerbaarheidstrainingen zoals Rots en Water en Kanjertraining. Ook de Kernvisiemethode biedt veel oplossingen op het gebied van weerbaarheid en belemmerende gedachtes.
Leerproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben. Een van de mogelijke reden dat meekomen op school lastig is komt voort uit het aanbieden van de leerstof. Bijvoorbeeld het verschil tussen taaldenkers en beelddenkers, waarbij mensen informatie voornamelijk in beelden verwerken in plaats van in woorden. Dit kan ervoor zorgen dat het omzetten van beelden naar taal meer tijd kost, waardoor leerlingen op school extra tijd nodig kunnen hebben bij het maken van dictees of proefwerken. Daarnaast kunnen de levendige beelden die beelddenkers in hun hoofd hebben, de aandacht afleiden en ervoor zorgen dat ze moeite hebben met focussen tijdens het leren.
Een remedial teacher biedt gespecialiseerde hulp op maat aan leerlingen die problemen hebben met rekenen, spelling, schrijven en/of (begrijpend) lezen. Deze vorm van begeleiding is erop gericht om leerproblemen bij de wortel aan te pakken, door te kijken naar hoe het kind leert. Zo kunnen kinderen soms omslachtige methoden hebben om sommen uit te rekenen, of andere denkstappen maken bij het maken van oefeningen.
Een remedial teacher is gespecialiseerd in het begeleiden van kinderen met leer- en gedragsproblemen of stoornissen als dyslexie of dyscalculie. Zij geven aandacht aan de onderdelen waar de leerkracht op school vaak niet de tijd voor heeft. Met persoonlijke begeleiding kunnen leerlingen met leerproblemen de juiste ondersteuning krijgen om hun vaardigheden te verbeteren en meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.
Naast persoonlijke begeleiding leer ik de kinderen gebruik te maken van mindmaps en visuele ondersteuning, hiermee vergroot je het begrijpen en onthouden van lesstof. Door informatie visueel weer te geven, kunnen leerlingen met leerproblemen beter structuur aanbrengen in hun gedachten en verbanden leggen tussen verschillende onderwerpen. Dit kan het leren en studeren een stuk overzichtelijker maken voor deze leerlingen.
k bied specifieke hulp en begeleiding aan leerlingen met leerproblemen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen en hun talenten kunnen benutten.
Door het gebruiken van de LEREN LEREN Methode krijgen kinderen grip op hun leersucces.
Ook met deze methode zit de superkracht in de kinderen zelf. Hun vermogen om associaties te maken en hun verbeeldingskracht te gebruiken is de sleutel tot succes. Dus afdwalen met je gedachten kan wel handig zijn!
Rots en Water is een psycho-fysieke training. Gebaseerd op een fysieke invalshoek worden mentale en sociale vaardigheden aangereikt en verworven. Het programma is zeer fysiek en wordt ondersteund d.m.v. korte groepsgesprekken, waarin ruimte is voor zelfreflectie. Rots en water voor die kinderen die niet in balans zijn in emotie en reageren. Te boos of juist te vermijdend? Hierbij kan Rots en Water enorm helpen. Kinderen leren meer in balans te komen met zichzelf en zo in verschillende situaties de controle te houden. Ze worden weerbaar en trots!
Naast werken met kinderen ben ik ook gespecialiseerd Rots en Water gezinstrainer.
Kanjertraining is helpend als een kind gedrag 'kiest' wat voor conflicten of sociaal-emotionele problemen zorgt. Door middel van spelletjes en gesprekken waarbij de metaforen van de Kanjertaal staan voor het getoonde gedrag, krijgen kinderen inzichten in de keuzes die ze in alle situaties hebben.