Wanneer leren niet vanzelf gaat


Hoe leesachterstand de schoolprestaties beïnvloedt

Leesmotivatie?

Kinderen die kampen met een leesachterstand hebben vaak onvoldoende leesmotivatie. Want als iets lastig is of je uitput, dan vermijd je dat; dat doen we allemaal. In sommige gevallen is het zelfs zo dat het lezen zo ingewikkeld is, dat een kind compleet weigert en gaat gokken. Dit alles kan leiden tot lagere schoolprestaties en een gebrek aan zelfvertrouwen. 


Het is daarom van groot belang te onderzoeken waar het aan ligt. is het onvoldoende oefening of is het dyslexie, dat zijn vaak de twee opties vanuit school. Als een kind vervolgens niet 'slecht' genoeg scoort, dan moet het maar meer oefenen.


Visueel screener


Verder kijken naar oorzaken, is belangrijk. In sommige gevallen is het geen dyslexie maar het niet goed richten of scherpstellen van de ogen.


Want stel dat de ogen anders richten of scherpstellen? Dan kan je wel 100 boeken lezen maar nog steeds veel moeite hebben. Als Visueel screener kan ik de ogen testen van de kinderen en zien of ze aan de voorwaarde van goed kunnen lezen voldoen.


Met oefeningen kunnen we dat herstellen en kunnen kinderen echt gaan lezen. Door vervolgens diverse en interessante boeken aan te bieden die aansluiten bij de interesses en leesniveaus van de kinderen, kunnen zij positieve leeservaringen opdoen. Deze positieve ervaringen kunnen ervoor zorgen dat kinderen meer plezier krijgen in lezen en hun leesvaardigheid verbeteren. 


Oplossingen


Het is dus echt essentieel dat er voldoende aandacht wordt besteed de oorzaak van de leesachterstand.


Met leesachterstanden komt er meer bij kijken dan alleen meer "lees meters" maken, zoals vaak op school gestimuleerd wordt.


Ik test wat de onderliggende obstakels zijn om tot lezen te komen (ogen, oren en reflexen testen) en daar werken we eerst aan. Als de onderliggende oorzaken opgelost zijn, kijk ik naar de leer-voorkeur.


Als beelddenken de voorkeur heeft, dan zetten we de Kernvisie Methode in.


Mocht er meer zintuigelijke voorkeur zijn, dan zet ik de woordbeeldtrainer in of de leesmatrix.


Na de gratis intake, test ik of er belemmeringen zijn om tot leren te komen. Aan de hand van de bevindingen stel ik een behandelplan op en neem ik die met jullie door.






Neem contact met mij op
Share by: